پنجشنبه15آبان1404
20:51
134
تأکید مسئول تعلیم و تربیت بسیج قم بر ضرورت مردمیسازی فعالیتهای قرآنی
مسئول تعلیم و تربیت بسیج استان قم، با اشاره به برگزاری مسابقات معارفی به میزبانی قم گفت: هدف نهایی این مسابقات، گسترش فرهنگ قرآنی در میان عموم مردم و تبدیل آن به یک جریان اجتماعی فراگیر است.
مسئول تعلیم و تربیت بسیج استان قم، با اشاره به برگزاری مسابقات معارفی به میزبانی قم گفت: هدف نهایی این مسابقات، گسترش فرهنگ قرآنی در میان عموم مردم و تبدیل آن به یک جریان اجتماعی فراگیر است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجتالاسلام محمد صیدیلو، در نشست ستاد عالی مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که در استانداری قم برگزار شد با بیان اینکه «الزامات انتظامی و امنیتی محل برگزاری و اسکان شرکتکنندگان باید بهصورت دقیق پیشبینی شود»، اظهار کرد: با توجه به موقعیت محل برگزاری، لازم است حواشی احتمالی پیشبینی شود تا برنامهها در فضایی آرام و منظم برگزار شود.
صیدیلو با تأکید بر اینکه هدف اصلی این مسابقات فراتر از رقابتهای صرف قرآنی است، گفت: اگر جامعه قرآنی استان را آسیبشناسی کنیم، درمییابیم که فعالیتها بهتدریج به سمت غیرانتفاعی شدن و محدود شدن در یک قشر خاص پیش میرود. باید تلاش کنیم چتر فعالیتهای قرآنی را به سوی عموم مردم گسترش دهیم.
وی با اشاره به نقش محوری مساجد در ترویج فرهنگ قرآن خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از مساجد تنها برای نمازگزاران خود برنامه دارند و کمتر به جذب مخاطبان جدید قرآنی میپردازند. باید الگوهایی طراحی شود تا پایگاههای مردمی، بهویژه مساجد، به کانونهای جذب علاقهمندان قرآن تبدیل شوند.
مسئول تعلیم و تربیت بسیج قم با بیان اینکه جامعه قرآنی ایران یکی از عوامل اصلی مقاومت فرهنگی در برابر هجمههاست، تصریح کرد:«جهان امروز در حال مطالعه این پدیده است که چگونه جامعهای با وجود فشارهای مختلف، مقاوم و مستحکم باقی مانده است. این استحکام ریشه در پیوست قرآنی و هویت دینی مردم دارد.
وی افزود: برای رسیدن به جامعهای قرآنی و مردمی باید برنامههای ما از سطح خاص به سطح عمومی گسترش یابد. تجربه نشان داده که هرجا فعالیتهای قرآنی به دل مردم رفته، آثار عمیق فرهنگی و اجتماعی بر جای گذاشته است.
صیدیلو در پایان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: همانگونه که معظمله تأکید کردند، فعالیتهای فرهنگی باید با نگاه به کل جامعه طراحی شود. مخاطب ما تنها چند صد هزار نفر نیست؛ بلکه باید برای ۹۰ میلیون ایرانی برنامهریزی کنیم. این مسابقات میتواند نقطه آغاز چنین رویکردی باشد.